Фізичне виховання
Фізичне виховання дошкільнят – організований процес, спрямований на їхній фізичний розвиток, рухову, фізичну підготовку до творчої життєдіяльності, набуття знань, умінь та навичок з фізичної культури.
Наш заклад дошкільної освіти має великі можливості для зміцнення здоров’я, покращення фізичного розвитку дітей, їхньої рухової активності. Саме тому, відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту», «Про фізичну культуру», «Національної доктрини розвитку освіти», Базовому компоненту дошкільної освіти фізичне виховання дошкільнят, робота в ЗДО спрямована насамперед на охорону та зміцнення психічного та фізичного здоров’я дітей, підвищення захисних сил організму, виховання стійкого інтересу до рухової активності, звички до здорового способу життя.
Уся освітня робота з фізичного виховання дітей раннього та дошкільного віку здійснюється з урахуванням стану здоров’я, самопочуття, рівня фізичного та психічного розвитку і підготовленості дітей, родинних побажань і пропозицій. Фізичне виховання в ЗДО реалізовується шляхом проведення обов’язкових занять відповідно до розкладу та режиму, виконання фізкультурно-оздоровчих заходів. Сумарний обсяг рухової активності, що здійснюється дітьми у процесі щоденної життєдіяльності, базується на їх індивідуальних можливостях та задовольняє їх біологічну потребу в рухах.
6 порад: як забезпечити здоровий і повноцінний сон
Пригадуєте, як клали книгу під подушку, щоб краще запам’ятати вивчений вірш чи урок? І справа не в книзі під подушкою, а в тому, що під час сну мозок сортує інформацію, позбавляється від зайвої і зберігає корисну. А ще сон має вирішальне значення для фізичного, когнітивного й емоційного здоров’я дитини. Що треба знати дорослим про сон, аби допомогти дитині наповну використати його оздоровчий і розвивальний потенціал
Коли почати піклуватися про якість сну дитини
Піклуватися про здоровий повноцінний сон дитини почніть від її народження: поставте дитяче ліжечко поряд зі своїм й опустіть бокову решітку. Так ви весь час перебуватимете поряд, проте дитина спаиме у своєму ліжечку.
Уведіть щоденний вечірній і денний ритуал укладання:
- легкий масаж чи погладжування;
- водні процедури;
- казка чи колискова.
- За 30-40 хвилин до сну переходьте від активних ігор до більш спокійних.
Якщо дитина часто прокидається уночі
Зазвичай діти, прокидаючись уночі, не кличуть дорослих. Вони перевертаються на другий бочок і швидко засинають. Проте є діти, які прокидаються уночі й довго не можуть заснути. Вони кличуть батьків, бо потребують їх активної участі у процесі засинання.
Зауважте, що особливості сну дитини більше визначає її темперамент, аніж наші батьківські здібності. Це не ваша провина, якщо дитина часто прокидається уночі. |
Не намагайтеся «переробити» свого малюка чи вимагати від нього неможливого — швидко самостійно заснути. Дитина просто не зможе цього зробити через свої фізіологічні особливості. Запасіться терпінням і ласкою. З часом дитина все менше й менше тривожитиме вас уночі.
Коли недосипання стає проблемою
Якщо тривалість сну протягом доби з певних причин скорочується: складнощі із засинанням, часті нічні пробудження, страшні сни тощо, і це відбувається протягом певного періоду часу, то можуть виникнути різні порушення здоров’я дитини.
Відстежуйте фізичний стан дитини. Показовими є виражена стомлюваність, неврозоподібні реакції, знижений артеріальний тиск тощо.
Дослідження спеціалістів свідчать, що діти з порушенням сну на першому році життя у віці трьох років і старше агресивніші від своїх однолітків і мають більші проблеми зі здоров’ям. |
Щоб сформувати правильний режим сну в дитини, сформуйте необхідні для цього асоціації засинання:
- у своїй кімнаті;
- у темноті чи при приглушеному світлі нічника;
- без активної участі дорослих.
Які дії сформують позитивне ставлення до сну
Формуйте у дитини ставлення до сну, як до чогось цікавого. Налаштовуйте на думку, що їй присниться щось цікаве, приміром казка.
Завжди заздалегідь попереджайте дитину, що через деякий час їй доведеться перервати свої ігри та вкладатися спати.
Перед сном вкладайте спати іграшки та книжки. Це допоможе, з одного боку, завершити гру, а з другого — дитина привчиться прибирати за собою.
Вкладаючи дитину, турботливо підверніть краї ковдри, щоб вона відчувала себе затишно й безпечно. Пригадайте, що цікавого трапилося з нею протягом дня. А також згадайте всіх, хто любить дитину і бажає їй приємних снів.
Ніколи не погрожуйте і не карайте сном на кшталт: «Не капризуй, а то спати вкладу», «Не слухався, тож замість мультика йди спати».
Чим допомогти дитині, коли вона бачить
страшні сни
Вже в два роки діти починють бачити сни. Тож уже в ранньому віці в деяких дітей можуть з’явитися нічні кошмари. Вони починають боятися засинати в темній кімнаті, особливо на самоті.
Допоможіть своїй дитині упоратися з цим! Насамперед постарайтеся з’ясувати причину нічних страхів і усуньте її. Розпитайте про нічний кошмар і спробуйте «розшифрувати» його.
Ізолюйте дитину від сцен жорстокості і насильства, які вона може спостерігати в фільмах жахів, комп’ютерних іграх, сценах сварок батьків.
Нормалізуйте режим сну і відпочинку.
Якщо дитина боїться засинати, бо регулярно бачить кошмари, жахається і кричить уві сні, батькам необхідно звернутися за допомогою до психологів чи медиків.
Як підготувати дитину до денного сну
в дитячому садку
З двох-трьох років діти починають відвідувати дитячий садок, де існує один розпорядок дня для всіх. Якщо ви намагалися прислухлися до своєї дитини і враховувати її потреби від самого народження, то до цього віку дитина з вашою допомогою може перейти до розпорядку, схожого на той, що запроваджений у дитячому садку.
Вкладайте дитину спати вдень у той самий час щодня.
Навчіть самостійно роздягатися і складати свої речі.
Щодня повторюйте той самий ритуал засинання: спокійна гра—прибирання іграшок—обід—гігієнічні процедури—вкладання в ліжко—слухання казки чи колискової (рис.).
Пам’ятайте, що сон — це відпочинок і чудова нагода подивитися кольорові добрі сни. А допоможуть у цьому сформовані в дитини ефективні звички засинання.
Основні форми роботи вихователя з фізичного виховання
Форми фізичного виховання дітей дошкільного віку досить різноманітні. Це заняття фізичними вправами, рухливі ігри, ранкова гімнастика, спортивні розваги, прогулянки. Крім того, і на музичних заняттях широко застосовуються фізичні вправи, танці, елементи танців, які також сприяють вирішенню завдань фізичного виховання. У дитячому садку всіх форм фізичного виховання відведене певне місце в режимі дня. Вони пов'язані між собою, доповнюють один одного і проводяться в обов'язковому порядку.
Режим дня для дітей передбачає їх різноманітну діяльність протягом усього дня. При цьому вихователі враховують інтереси, потреби, вік, стан здоров′я дитини, пору року.
Особливу увагу в режимі дня ми приділяємо проведенню гартування,що сприяє зміцненню здоров′я.
На заняттях діти виконують:
- загально-розвивальні вправи (біг, стрибки та інше) з поступовим збільшенням навантаження;
- вправи корегую чого спрямування (для профілактики порушення постави та плоскостопості);
- вправи для формування певних фізичних якостей та навиків, для впливу на різні м'язові групи з поступовим розподілом навантажень;
- рухливі ігри.
В теплу пору року заняття з фізкультури проводяться на свіжому повітрі — на спортивному майданчику, а в холодну пору року — в спортивному залі.
Велике значення має рухова активність в ранковий час. Для її забезпечення в нашому садочку щоденно проводиться ранкова гімнастика. За допомогою загально-розвиваючих вправ дітки активізуються та налаштовуються на подальшу роботу. Дуже важливо, щоб виконання вправ ранкової гімнастики увійшло в звичку, тому ми радимо батькам, на власному прикладі, показувати дітям необхідність її виконання.
У дошкільному віці дуже важливо розвинути у дітей інтерес до фізичної культури та спорту, адже це одна з передумов міцного здоров'я.Фізкультурні заняття є пріоритетними у процесі систематичного, послідовного формування, закріплення і вдосконалення основних рухових умінь та навичок у дітей, розвитку їхніх фізичних якостей. Проводяться вони у всіх вікових групах, переважно в першу половину дня. На кожному віковому етапі фізкультурні заняття мають різну спрямованість. Маленьким дітям вони приносять задоволення, вчать їх орієнтуватися в просторі, правильно працювати з обладнанням. У середньому віці – розвивають фізичні якості, перш за все, витривалість і силу. У старших групах заняття розвивають рухові здібності і самостійність. Для цього ми проводимо різноманітні варіанти занять з використанням загальнорозвиваючих вправ, різного спортивного інвентарю, рухливих ігор різної інтенсивності, змагань-естафет. Крім того, у кожній групі створюється розвивальне середовище для самостійних і спільних ігор дітей, насичений різноманітними атрибутами фізкультурний куточок.
Заняття фізичними вправами.
Навчання рухів на спеціально організованих заняттях - основна форма роботи з фізичного виховання з дітьми дошкільного віку. Саме на спеціальних заняттях діти вчасно оволодівають необхідним об'ємом знань і рухових умінь, які не можуть бути засвоєні в процесі ігор, повсякденного спілкування з дорослими, самостійних спостережень та ін Заняття фізичними вправами є обов'язковими для всіх практично здорових дітей.
Рухливі ігри.
Гра є найважливішою самостійною діяльністю дитини-дошкільника і займає велике місце в його житті. Гра у всіх її різноманітних формах - це одне з головних засобів фізичного і психічного розвитку дитини-дошкільника.
У виховній роботі дитячого садка велика увага приділяється рухливим іграм творчого характеру, однією з форм яких є ігри з різноманітними іграшками. Дія визначається характером іграшки: з обручами треба бігати, стрибати, візки возити, м'ячі кидати. Ці ігри мало регламентовані, прості за своєю структурою, допускають будь-яку кількість учасників і відносно велику самостійність дітей. Наявність широких можливостей діяти згідно зі своїми силами робить такі ігри найбільш доступними і привабливими для дітей. Часто діти самі намічають зміст гри: перестрибувати через скакалку до тих пір, поки не зачепиш ногами, кидати і ловити м'яч, поки не упустити його, іт. д.
Цікавою і досить ефективною для дошкільнят формою рухливих ігор є ігри-завдання, зміст яких складають доступні дітям дії (добігти перший до умовної риси, докотити обруч до кінця доріжки, не впало його, і т. п.).
Не маючи достатнього запасу рухових уявлень, діти у своїх самостійних іграх не відразу виявляють активність та ініціативу. У результаті цього основний задум гри часто буває обмеженим, руху одноманітними. В іграх ж із завданням завдяки контрастності змісту дії дітей набувають цілеспрямований, осмислений характер. Багаторазове повторення рухів в таких іграх сприяє вдосконаленню рухових умінь і розвитку відповідних якостей. Умовно їх можна назвати іграми-вправами.
Більш складною формою рухливих ігор, широко застосовується для вирішення завдань фізичного виховання дошкільників, є сюжетні ігри з правилами. Вони вимагають від дітей вміння діяти в колективі, узгоджувати свої рухи з рухами інших дітей, виконувати встановлені правила.
Ефективність рухливих ігор для вирішення завдань фізичного виховання багато в чому залежить від умов їх проведення - емоційної насиченості, різноманітності рухового змісту, наявності просторого приміщення, майданчики і достатньої кількості необхідних для кожного віку предметів-іграшок.
Ігри організовує вихователь під час занять, а також під час ранкової та вечірньої прогулянок, не менше одного-двох разів на тиждень.
Ранкова гімнастика.
Ранкова гімнастика передбачена в дитячому саду починаючи з першої молодшої групи (третій рік життя). Вона включена в режим дня як обов'язкове гігієнічне захід і проводиться вихователем щоденно, перед сніданком.
Систематичне і кваліфіковане проведення ранкової гімнастики відіграє істотну роль у системі фізичного виховання дітей дошкільного віку, так як робить на них не тільки оздоровчий вплив, але частково виховний та освітній. Діти вперше дізнаються про значення ранкової гімнастики для здоров'я і привчаються змалку до регулярних занять.
Якщо для першої молодшої групи передбачається комплекс з 3-4 вправ ігрового і наслідувального характеру тривалістю до 5 хв., То для підготовчої до школи групи він вже збільшується до 6 вправ тривалістю до 12 хв. Крім вправ для різних груп м'язів широко застосовуються ходьба і легкий біг на початку заняття, різноманітні підскоки - в кінці. Використовуються також вправи з предметами: палицями, обручами, м'ячами і т. д.
Спортивні розваги.
Порівняно недавно в практиці фізичного виховання дітей дошкільного віку почали застосовувати катання на санках, трьох-і двоколісному велосипедах, елементи бадмінтону, та ін Ці вправи з різних видів спорту умовно названі спортивними розвагами у зв'язку з своєрідністю їх застосування в заняттях з дітьми дошкільного віку: без установки на спортивний результат. Головне в них - розвага, задоволення, відносна свобода дій, відсутність суворої регламентації, наявність яскравих ігрових моментів.
Незважаючи на це, спортивні розваги можуть вважатися хоча і вельми елементарним, але дієвим видом самої початкової спортивної підготовки дітей і бути рекомендовані починаючи вже з другої молодшої групи (четвертий рік життя). Не можна забувати, що спортивні розваги являють собою нові для дітей види рухової діяльності і тому їм необхідно послідовно навчати.
Прогулянки.
Прогулянки займають дуже велике місце в режимі дня дошкільнят. Як правило, щодня їм відводять 1,5 - 2 години на першій і в другій половині дня. Основне призначення прогулянок - тривале перебування на відкритому повітрі, заповнене рухливими іграми та фізичними вправами. Зміст прогулянок тісно пов'язане з основними завданнями фізичного виховання дошкільнят. Головна з них - застосування дітьми рухових умінь у природних умовах, що відрізняються від навчальних. Організовують прогулянки так, щоб діти були весь час в русі, але не занадто перегрівалися.
Фактори, які впливають на фізичний розвиток
Поради батькам з фізичного виховання
Міцного здоров`я Вам та Вашим дітям бажає наш дитячий садочок!
Будьте здорові!
Зарядка для дітей у віршах
Зарядка для дітей. Оберти руками
Раз і два. Без зупинки (Руки випростані вперед, крутимо кулаками)
Котиться моя машинка.
А тепер вона по сліду (Обертаємо в інший бік)
Вже назад додому їде.
Раз, два. Уперед (Обертаємо руки в ліктьових суглобах)
Їде мій велосипед.
Хочу їхати я далі, (Змінюємо напрямок)
Натискаю на педалі.
Раз і два. До свого діда (Руки зігнені в ліктях, обертаємо плечима)
Я на потязі поїду.
А як в інший бік помчуся, (Змінюємо напрямок)
То приїду до бабусі.
Раз і два. Два і раз. (Крутимо прямими руками в плечовому суглобі)
По дорозі мчить камаз.
А назустріч самоскид, (Змінюємо напрямок)
За ним курява летить.
Зарядка для дітей. Оберти тазом
Лиска рибки захотіла, (Руки на поясі. Обертаємо таз)
В річку хвостик опустила. (Обертаємо таз в інший бік)
В лиски хвостик, наче вудка, (Розгойдуємо таз вперед і назад)
Наловила рибки хутко.
Витягнувши хвіст з водички, ( Заводимо таз назад і “трусимо хвостиком”)
Обтрусилася Лисичка.
Зарядка для дітей. Рухи корпусом
Світить сонце між дерев, (Руки піднімаємо вгору)
Поміж них крокує Лев. (Опускаємо руки, крокуємо на місці)
Озирнувся, покрутився, (Повертаємо голову праворуч, вертаємось у вихідне положення, повертаємо корпус праворуч, вертаємось у вихідне положення)
Позад себе подивився. (Повертаємо голову ліворуч, вертаємось у вихідне положення, повертаємо корпус ліворуч, вертаємось у вихідне положення)
Десь далеко мчить галопом (Нахиляємо корпус вправо і вліво, приставляючи долоню до очей “дашком”)
Круторога Антилопа.
Лев хотів її спіймати, (Піднімаємо по черзі праву і ліву ноги, плескаємо руками під коліном)
Та колючки влізли в п’яти. (Руки на пояс. Ходимо на п’ятках)
Зарядка для дітей. Присідання
Жабеня сказало: “Ква!”
Присідало раз і два. (Присідаємо)
Щоб впіймати комара,
Підстрибнуло раз і два. (Підстрибуємо)
На листок латаття сіло,
Відпочити захотіло. (Присідаємо)
Угорі летіла муха,
То підстрибнуло щодуху. (Підстрибуємо)
В лапках бракувало сили,
У травичку знову сіло. (Присідаємо)
Буде там сидіти,
Бо животик ситий. (Гладимо животик)
Зарядка для дітей. Ходьба
Зайчику, зайчику
Походи на пальчиках. (Руки на поясі. Ходимо по колу на пальцях)
Зайчику, зайчатко,
Походи на п’ятках. (Ходимо на п'яточках)
Зайчику маленький,
Поскачи швиденько. (Стрибаємо на двох ніжках)
Зайченятко жваво
Стрибнуло направо.(Робимо стрибок праворуч)
Зайченятко вміло
Стрибнуло наліво.(Робимо стрибок ліворуч)
Зайченя йшло пішки,
Піднімало ніжки. (Рухаємось по колу, високо піднімаючи прямі ніжки)
Стало, зупинилось,
Трішки заморилось. (Зупиняємось, піднімаємо і опускаємо руки)
Потрусило лапки, (Трусимо одночасно обома ручками і по черзі ніжками)
Почало спочатку.
Спортивне свято до дня захисту дітей.
Веселі перегони
Мета: вчити дітей творчо використовувати свій руховий досвід в умовах емоційного спілкування з однолітками
Завдання:
- залучити до здорового способу життя, фізичної культури і спорту;
- розвивати у дітей активність, прагнення до досягнення успіху, витримки і наполегливості, чесності у відносинах з однолітками;
- формувати потребу у фізичній культурі у всій сім'ї;
Хід заходу:
Зал прикрашений кульками, прапорцями, плакатами.
Звучить весела спортивна музика. Під оплески до зали входять учасники гри
Ведучий: Здрастуйте, дорогі учасники та гості свята «Великі перегони»! Ми раді, що ви візьмете участь у захоплюючому заході Сьогодні покажіть свою спритність, увагу, дружбу.
Пропоную привітати команди
Перша команда «Чемпіони» (оплески). Вони кмітливі, цілеспрямовані, спритні, люблять перемагати.
Друга команда «Переможці» (оплески). Вони хоробрі, веселі, сміливі, рішучі.
Саме такі якості допоможуть командам перемогти.
Сьогодні на нашому святі присутнє жюрі
Вони оцінюють конкурси, пильнують за швидкістю та привальністю виконання завдань. Оцінки ставлять за трибальною шкалою.
Ведучий: Наші команди готові до змагання.
Ми приготували для них цікаві завдання.
Будемо ми грати, сміятися,
Будемо спортом займатися.
Дуже просимо, не соромтеся,
Забавляйтеся, розважайтеся,
З нами разом ви грайтеся!
Ведучий: Друзі! Спортивне змагання
Починати пора,
Нумо, дружно крикнемо всі:
Всі: Фізкульт-ура!
Фізкульт-ура!
Фізкульт-ура!
Щоб вправно бігати й стрибати,
слід з розминки нам почати.
Строємося на розминку
Комплекс загальнорозвивальних вправ з прапорцями
1. Згинання рук у ліктях над плечима
В. п. – основна стійка, ноги нарізно.
1-2 – енергійно зігнути руки в ліктях над плечима
3-4 – опустити руки вниз у в. п.
Повторити 8-10 разів
2. Нахили тулуба
В. п. – основна стійка
1 – підняти руки в сторони
2 – нахилити тулуб униз, торкнутися долонями гомілки
3 – випрямитися, руки в сторони
4 – опустити руки вниз, повернутися у в. п.
Повторити 8 разів
3. Присідання
В. п. – основна стійка
1-2 – сісти, спираючись долонями на коліна ніг
3-4 – підвестися у в. п.
Повторити 7 разів
4. Стрибки на місці з поворотом
В. п. – основна стійка, руки на поясі
1-4 – стрибки на місці, повертаючись після кожного стрибка на 90°
5-8 – те саме в інший бік
Повторити 2 рази.
Сідаємо на місця.
Зараз ми проведемо естафету
Естафета «Супер швидкість»
Мета: вчити дітей працювати у команді, чітко, швидко та вправно виконувати завдання, вболівати за команду.
Правила: Діти поділені на дві команди, стають у дві колони біля старту. Хто стоїть перший у колоні той першим виконує завдання. Завдання: -пролізти в обруч який закріплений вертикально.
- Пролізти під обручем який закріплений горизонтально
- Вернутися назад, переступаючи обруч (горизонтальний)
- Пролізти в обруч (вертикальний)
- Сісти на місце.
Усі молодці гарно виконують завдання.
Настав час пограти у гру.
Гра «Забери іграшку»
Мета: розвивати вправність, спритність, швидкість реакції, впевнено йти до перемоги.
Правила: ведучий розкладає на підлозі різні іграшки, та предмети. Стає в центрі та розкручує м’яч (підвішаний на мотузку), над предметами. Завдання дітей зібрати усі іграшки так щоб не торкнутися м’яча. Якщо м’яч торкнувся одного із учасників то він вибуває з гри, а інший учасник переміг. Якщо усі іграшки були зібрані, а м’яч нікого не торкнувся, то рахують у кого більше іграшок той і переміг.
Діти усі дуже спритні, швидкі.
Зараз свою спритність продемонструють у наступному конкурсі.
Гра «Перевезення іграшок»
Мета: розважити дітей, навчити правильно виконувати завдання, швидко реагувати задля перемоги команди.
Правила: Вибрати декілька дітей з кожної команди. Діти стають коло лінії старту. Беруть дитячу колясочку, та їдуть у протилежну сторону залу, кладуть ляльку у коляску та повертаються на місце. Стають позаду колони. Наступний учасник робить теж саме.
Усі розважились?
Стомилися?
У нас є ще один завершальний конкурс
«Проклади шлях»
Вибираємо по одній дитині з кожної команди.
Даємо їм два аркуші паперу А4
Дитина стає на один аркуш паперу а інший кладе попереду, і переступає на інший потім заберає той що позаду і перекладає його на перід і так рухається. Хто першим пройде запланований шлях той і переміг.
Дякуємо учасникам.
А тепер надаємо слово жюрі.
Нагородження.
Ось і закінчилось наше свято. Сподіваюсь, що ви завжди будете такими веселими й бадьорими. Всім бажаю міцного здоров’я, удачі.
Руханка для малечі