Музичні ігри з кольоровим парашутом
Гойдалка
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму і метра, єдності колективного руху.
Хід гри. Варіант 1. Діти стоять кружка, тримають парашут двома руками й ритмічно перетягують його вперед – назад або вправо – вліво у помірному темпі, промовляючи забавлянку:
Гойда, гойда, гойдаша,
Де кобила – там лоша,
А кобила – в лісі,
А лоша – у стрісі.
Варіант 2. Діти стоять кружка, тримаючи парашут двома руками. У центрі парашута лежить великий м’яч. Діти плавно перекочують м’яч, ритмічно гойдаючи парашут вперед - назад.
Кульбабки
Завдання: розвивати у дітей увагу; відчуття ритму, метра, простору; уміння діяти злагоджено.
Хід гри. Діти стоять кружка, тримають парашут двома руками, промовляють вірші і виконують відповідні рухи:
Жовті квіточки дозріли, Насінинки полетіли. Спершу хлопчик – білий пух Полетів в зелений луг, За ним – дівчинка – пушинка, Біла – біла пелеринка. Дружно сіли до трави - Знов кульбабки зацвіли. |
плавно піднімають парашут угору хлопчики перебігають під парашутом на інший бік дівчатка перебігають під парашутом на інший бік плавно опускають руки з парашутом донизу |
Покотилось сонце лугом
Завдання: розвивати у дітей моторні навички та відчуття простору.
Хід гри. Діти тримають парашут двома руками, промовляють текст і виконують відповідні рухи:
Покотилось сонце лугом | йдуть по колу |
До високої гори, Піднімалось вище, вище |
піднімають парашут вгору |
зірвалось до води. | І стрімко опускають парашут донизу |
Хвилі сонечко гойдали, | гойдають внизу парашут |
Вправо – вліво колисали. | праворуч – ліворуч |
А піднявся вітерець - | утворюють маленькі хвилі |
Поніс сонце навпростець: Через море синє – синє, |
біжать по колу, тримаючи |
Повз сади й ліси осінні, | парашут внизу |
Вітра дощик зупинив І на небі залишив. Ось і райдуга з’явилась ! А мені це все наснилось! |
уповільнюють кроки, поступово піднімаючи руки догори зупиняються і різким помахом вгору роблять купол присідають і розкладають парашут на підлозі |
Годинник
Завдання: розвивати у дітей увагу, вміння зосереджуватися, відчуття ритму, навички взаємодії в групі.
Хід гри. Парашут розстелений на підлозі. По краях у кожному кольоровому секторі сидить одна дитина з шумовим музичним інструментом. Обирають годинникаря, який сідає в середину парашута й задає на якомусь шумовому музичному інструменті темп ходу годинника, відлічуючи секунди – «тік – так». Аби відчути темп, хід секунд спочатку грають усі разом. Потім за командою годинникаря в тому самому темпі починає «рухатись секундна стрілка» - діти в колі грають по черзі, кожен по одному удару. Годинникар грає увесь час – підтримує стабільний ритм.
Малюкам незрозуміло
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму та метра, музичний слух, просторові уявлення , увагу.
Хід гри. До початку гри педагог має обговорити з дітьми запитання з вірша «Малюкам незрозуміло»: пояснити, як рухається час, тече вода, росте трава. Відтак діти співають пісню «Малюкам незрозуміло» і виконують відповідні рухи. Гра має форму рондо : А-В-А-С-А-D. Виконання можна розподілити так: А – тутті (усі діти), В-С-D – соло або по групах.
Музичні ігри з м’ячем
М’ячик
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму та увагу.
Хід гри. Діти стають по парах і промовляють вірш, один з дітей водночас вистукує метричну сітку:
М’ячик весело стрибає,
Всіх навколо звеселяє!
До Андрійка захотів
Й дуже швидко полетів:
«У-у-у-у!».
Після слова «полетів» дитина кидає партнеру м’яч, уважно дивиться на нього й озвучує голосом рух – робить глісандо вгору – вниз або крищендо- дімідуендо. Відтак гра повторюється – те саме робить друга дитина.
Гойдалка з м’ячем
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму та динаміки, звуковисотний слух.
Хід гри. Двоє дітей, стоячи одне навпроти одного, тримають із двох боків хустку, в якій лежить м’яч. Ритмічно гойдають її і тихо промовляють або наспівують: «Гойда, гойда». Інтервал наспівування може бути від секунди до кварти. Педагогові варто допомагати дітям наспівувати, або забезпечити правильне інтонування . діти мають під час розгойдування трохи нахилитися вперед, аби рухи верхньої частини тіла були більш зручними та вільними.
Збираємо намисто
Завдання: розвивати у дітей поліфонічний слух, увагу, відчуття ритму; навчати дітей використовувати ланцюгове дихання.
Хід гри. Діти стоять кружка і передають по колу м’яч. У кого він опиняється в руках, той починає неголосно співати свій звук (коли дихання закінчується – легко вдихає і продовжує співати). Після того як коло замкнулося («зібрали намисто»), м’яч передають в зворотному порядку, і діти по черзі замовкають.
Спочатку гру слід проводити у довільному темпоритмі, а потім, коли діти опанують процес, - ритмізувати, додавши супровід шумового інструмента. Варто звернути увагу дітей на загальне звучання «намиста» під час «збира-ння», а надто, коли воно вже «зібране» (співають усі діти) – співзвуччя часто виходить незвичайним, чарівним.
Вітання із сонечком
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму, артикуляцію, увагу.
Хід гри. Діти виконують пісню «Вітання із сонечком» і виконують відповідні рухи. Слід особливо звернути увагу дітей на характер виконання стаккато та легато.
Ігри із шифоновими хустинками
Сова та мишенята
Завдання: розвивати у дітей увагу і фантазію; відчуття ритму та темпу музики; здатність пластично втілювати музичний образ – емоційну чутливість до музики.
Хід гри. Для гри педагог заздалегідь створює фонограму із двох контрастних музичних епізодів, які чергуються декілька разів; повільного, тихого, мінорного або мажорного (ніч) та швидкого, енергійного, мажорного (день).
Серед дітей обирають одну сову, решта – мишенята. Сова вдень спить, а вночі полює на мишенят. Мишенята, навпаки, вдень весело танцюють, а вночі ховаються від сови в нірки – накриваються різнокольоровими шифо-новими хустинками. Педагог вмикає фонограму, діти рухаються відповідно до музики. Мишеня, яке не вспіло під час зміни музичного епізоду сховатися в нірку, хапає сова і відносить у своє дупло.
Кульбаба
Завдання: розвивати у дітей увагу; відчуття ритму, темпу й характеру музики; здатність до пластичного втілення музичного образу за допомогою хустинки.
Хід гри. Для гри педагог заздалегідь створює фонограму із двох контрастних розділів.
Перший розділ фонограми – повільний або помірний, неголосний. Діти стають кружка, кожна дитина тримаю свою хустинку за один край правою рукою, а в ліву руку бере край хустинки сусіда ліворуч – так утворюється «квітка» (замкнуте коло). Коли звучить музика, діти повільно рухаються по колу – «кульбаба росте».
Другий розділ фонограми – жвавий, веселий. Діти відпускають хустинку сусіда ліворуч і весело танцюють залою, виконуючи довільні рухи хустинкою – «пушинки кружляють у повітрі».
Далі повторюється перший розділ. Діти мають швидко стати в коло і взятися за хустинки – «кульбабка знову зацвіла».
Гру повторюють кілька разів.
Музичний фонтан
Завдання: розвивати у дітей динамічний слух та відчуття ритму.
Хід гри. Музичний матеріал для вправи – перша частина «Італійської поль-ки» С.Рахманінова. діти стоять, тримаючи хустинки за край перед собою. Слухають музику і ритмічно хустинки різними тривалостями та з різною амплітудою відповідно до динамічного розвитку (ніби струмені води динамічно вистрибують із фонтану). Наприклад, струшують хустинки так:
- 1-й такт – дрібно на кожну чверть;
- 2-й такт – широко на кожну чверть;
- 3-й такт – дрібно на кожну чверть;
- 4-й такт - широко на кожну чверть;
- 5-й такт - дрібно на кожну восьму;
- 6-й такт – описують в повітрі велике коло – половинну;
- 7-й такт - дрібно на кожну восьму;
- 8-й такт - описують в повітрі велике коло – половинну;
Такти 9-16 повторюють такти 1-8.
Музичні ігри з кубиками
Веселий павучок
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму та метра, тембровий слух та увагу. Зосередженість, уміння взаємодіяти.
Хід гри. Діти стоять парами одне навпроти одного. Декламуючи вірш, стукають кубиками його ритм: непарні рядки – стукають своїми кубиками об кубики своєї пари, парні – стукають одним своїм кубиком об другий. При цьому діти промовляють відповідний текст:
Чок-чок-чок-чок,
Я веселий павучок!
Лю-лю-лю, лю-лю-лю,
Танцювати я люблю.
Ати-ати, ати-ати,
Починаю я співати.
Ай-ай-ай,
Ти зі мною заспівай!
Сам заграю й передам
Завдання: розвивати у дітей відчуття ритму та навички колективної взаємодії.
Хід гри. Діти стоять кружка на колінах і тримають у кожній руці по кубику. Якщо діти передаватимуть кубики по колу праворуч, то активною буде права рука, а ліву слід покласти на коліні кубиком догори, і навпаки.
Педагог співає або супроводжує дії дітей грою на фортепіано. Діти співають або промовляють слова пісні «Сам заграю й передам» і виконують відповідні рухи. Згодом, коли діти добре знатимуть цю гру, можна обійтися без слів, натомість лише виконувати відповідні рухи.