Ігри на збагачення словникового запасу
Ігри на збагачення
словникового запасу
Робота з дітьми по збагаченню, уточненню та активізації словника на основі спеціально дібраних і розроблених дидактичних ігор та ігрових прийомів.
Мета: практично використати дидактичні ігри та ігрові прийоми під час логокорекційної роботи, спрямованої на найбільш ефективну активізацію, уточнення, збагачення словника дітей середнього дошкільного віку, що страждають на моторну алалію.
Завдання:
- збагачення, уточнення та активізація іменникового словника дітей;
- збагачення, уточнення та активізація дієслівного словника дітей;
- збагачення, уточнення та активізація прислівникового словника дітей;
- збагачення, уточнення та активізація прикметникового словника дітей;
- збагачення, уточнення та активізація числівника дітей;
- навчання розумінню та застосуванню у мові прийменників та часток;
Комплекс ігор № 1 пропонує ігрові прийоми для практичного ознайомлення дітей з використанням у мові іменників, знайомить дітей з поняттям «слово», вчить дітей розрізняти поняття про «живе» -«неживе». У той же час гра дає логопеду можливість намітити собі додаткову ціль, наприклад, групування предметів за їхніми ознаками або призначенням, роботу над різними видами значення слова(ситуативним, емоціональним). Ці ігри вчать дітей використовувати множину іменників, розрізняти рід іменників, а також спрямовані на створення та закріплення узагальнюючих понять. Також ці ігри вчать використанню відмінкових форм.
Комплекс ігор № 1
- Хто це? Що це?
Мета: Уточнення, збагачення іменникового словника дітей. навчання дітей вірному користуванню у мові словами, що позначають живий та неживий предмет.
Обладнання: живі або неживі предмети (стіл, книга, іграшки, птахи, рибки і т.д.)
Описання гри: Вихователь звертається до дітей: «Навколо нас багато різних предметів. І про кожний з них ми можемо спитати. Я буду вас питати, а ви мені відповідайте питанням: Що це?» Вихователь вказує на різні неживі предмети: книгу, іграшки, стіл. «Як можна спитати про ці предмети?» (Що це?).
Вихователь говорить: «А зараз я спитаю вас інакше: хто це?» Вихователь вказує на живі предмети: птаха, рибку, няню, дітей – і питає дітей: «як можна спитати? (хто це?). Я вам буду називати різні предмети , а ви мені до цих предметів будете ставити запитання». Вихователь називає живі предмети, а діти ставлять питання «хто?». Таким чином вихователь поступово підводе дітей до понять «живий» – «неживий».
Вихователь ставить поряд дівчинку і ляльку і питає, чим дівчинка відрізняється від ляльки. Діти називають різницю і разом приходять до висновку, що лялька нежива, іграшка, а дівчинка – жива істота. Далі порівнюють ведмедя-іграшку, і живого ведмедя, що намальований на малюнку. Вияснюється, що іграшка-ведмідь – нежива, а малюнок зображує живого ведмедя. Підводячи підсумок, вихователь робить висновок: усі слова, які позначають неживі предмети, відповідають на запитання «що?», а слова, що позначають живі предмети – на запитання «хто?».
2.Розглянь малюнки.
Мета: закріплювати у мові дітей слів, що позначають живі та неживі предмети.
Обладнання: предметні малюнки, що зображують живі та неживі предмети, фланелеграф.
Опис гри: Вихователь виставляє на фланелеграф усі предметні малюнки і просить дітей уважно їх розглянути. Після цього вихователь дає завдання:
1) назвати малюнки з зображенням живих предметів, поставити до них питання;
2) назвати малюнки з зображенням неживих предметів, поставити питання.
Ускладнення гри: гра проводиться, не опираючись на малюнки. Вихователь підбирає різні слова(живі та неживі) і називає їх всуміш. Діти повинні поставити питання до цих слів. Найбільш активні відмічаються у кінці гри.
3.Що сховали?
Мета: збагачення, активізація та уточнення іменникового словника дітей та вірному застосуванню іменників у мові.
Обладнання: муляжі овочів, фруктів, квіти.
Опис гри: На столі розкладаються квіти, овочі та фрукти (2-3 штуки). Дітям пропонують уважно розгледіти, що лежить на столі, і запам’ятати, що де лежить. За цим діти відвертаються, а логопед ховає один предмет. Дитина повинна відповісти, що сховано. (можливо відповідати одним словом).
4.Назви те, на що вкажу.
Мета: збагачення та активізація іменникового словника дітей та навчання їх вірному користуванню іменниками.
Обладнання: справжні та іграшкові меблі.
Опис гри: педагог розсаджує дітей так, щоб вони бачили перед собою окремі предмети меблів, і пропонує назвати їх. Якщо це трудно, логопед сам називає предмет і пропонує кому-небудь з дітей перенести, наприклад, ляльку, на диван і т.д. За цим можна запропонувати загадку: «Прийшов хлопчик у дитсадок, сів і запропонував іншому хлопчикові присісти коло нього. На чому вони сиділи? (на лавці, на дивані).
5.Хто скоріше принесе предмети?
Мета: уточнення та активізація іменникового словника. Розвиток навичок класифікації з лексичних тем «Овочі-Фрукти».
Обладнання: муляжі овочів та фруктів.
Опис гри: гравці сідають на стільці, навпроти ставиться 2 стільця, на них кладуться 5-6 предметів з двох різних категорій: овочі – морква, капуста, огірок; фрукти – яблуко, груша, вишня. На відстані ставлять два порожніх стільця. Двоє дітей з кожної команди становляться коло стільців з предметами та за сигналом: один, два, три – овочі бери! – починають переносити потрібні предмети на порожні стільці, які стоять навпроти. Виграє той, хто вірніше та раніше перенесе усі предмети, які відносяться до названої категорії, і назве їх.
6.Як ми одягаємося?
Мета: активізація іменникового словника словами з лексичної теми «Одяг». Навчання вірному використанню іменників у мові.
Обладнання: Предмети дитячого одягу.
Опис гри: кожна дитина задумує якийсь предмет одягу, наприклад, хустку, спідницю, трусики, майку та тихо називає його логопеду, щоб інші діти не підслухали (педагог слідкує, щоб діти не обрали одного і того ж). Потім педагог розповідає про щось, наприклад: «Вася зібрався кататися на санчатах і одягнув на себе….» перериваючи розповідь, він вказує на одного з учасників гри. Той називає предмет одягу, котрий задумав. Інші діти повинні розсудити, чи вірно вдягнувся хлопчик.
7.Що з чим?
Мета: уточнення іменникового словника дітей та навчання вірному користуванню іменниками у мові. Розвиток фразової мови.
Обладнання: різні предмети, що необхідні у побуті. (ключ, тарілка, молоток і т. п.)
Опис гри: дитині пропонується знайти те, з чого їдять суп, чим відчиняють замок, чим забивають цвяхи і т.д.
Зразок мови дітей: Суп їдять з тарілки. Замок відчиняють ключем.
8.Парні малюнки.
Мета:активізація іменникового словника дітей.
Обладнання: парні малюнки предметів побуту.
Опис гри: 1 варіант. Вихователь показує дитині малюнок, а дитина повинна відшукати у себе таку саму та вірно її назвати. Гра продовжується до тих пір, доки дитина не назве та не віддасть усі малюнки.
9.Знайди, що треба.
Мета: активізація іменникового словника дітей.
Обладнання: Набір предметних малюнків.
Опис гри: Роздати дітям набір малюнків: корзинка, ложка, рушник, санчата і т.п. Вихователь говорить: «Вова пішов кататися з гори. Що він узяв з собою? (Санчата). Дитина, що має потрібний малюнок, повинна відповісти словом або фразою.
10.Чиї діти?
Мета: закріплювати у активному словнику дітей іменники з теми: «Свійські тварини».
Обладнання: малюнки з зображенням дорослих тварин та малюнки з зображенням їхніх дитинчат.
Опис гри: Вихователь роздає дітям малюнки з зображеннями тварин: собаки, корови, кішки и т.д. Малюнки, на котрих зображені дитинчата, залишаються у вихователя. «Плачуть котятка, загубили маму, – хто в них мама? (Кішка). Відповідає дитини, в котрого є малюнок кішки, і бере до себе зображення котяток. Гра продовжується доти, доки усі дитинчата не знайдуть своїх мам.